– Vi står sterkere sammen og kan gi alle typer tannbehandling på en annen måte enn da tannlegene jobbet hver for seg. Det sier Sobia Khan ved Oris Dental, etter at de privatpraktiserende tannlegene er blitt en del av den landsdekkende tannlegekjeden Oris Dental.
Av Ivar Eidsaa
Torstein Ribe, Eirik Mørch Aaen og Tone Nodenes har i flere år utgjort Søgne Tanngaard, mens Alfred Ro, Kirsten Ro, Alexander Øksnes Ro og Anne Kathrine Nodeland drev Helsehuset Tannlegesenter på Tangvall.
I 2021 kjøpte Oris Dental både Søgne Tanngaard og Helsehuset Tannlegesenter. Begge klinikkene er nå i full drift under samme tak i lokalene i det som tidligere het Søgne Tanngard. Lokalene er bygd ut og tilpasset flere ansatte og flere pasienter.
16 personer alt i alt
– Nå teller vi totalt 16 personer, og i løpet av 2023 blir vi trolig enda flere. Vi har også fått en ambulerende oralkirurg i Roshi Frafjord som kommer fra Stavanger, sier Khan.
Om bakgrunnen for at Oris Dental kjøpte de to lokale tannklinikkene, sier hun:
– Filosofien og de grunnleggende verdiene til Oris er fag, mennesker og teknologi. Når vi nå tilrettelegger for at tannlegene kan vi bygge kompetanse mellom behandlerne. Driften og det rent administrative tar jeg og hovedkontoret til Oris oss av. Faget er i en rivende utvikling, og da vi ønsker å levere best mulig behandling til alle våre pasienter mener vi at nettopp dette samarbeidet og lagarbeidet styrker det produktet vi leverer, forteller Khan.
Er utelukkende positivt
– Det å ha blitt en del av Oris har vært utelukkende positivt for min og vår del, utdyper Mørch Aaen.
– Nå kan vi bruke tiden og ressursene våre på det vi faktisk er best på, nemlig å behandle pasienter. Administrasjon og drift kan andre kompetente mennesker i Oris ta seg av.
– Vi er ikke redde for å si at vi er genuint interesserte i tenner og mennesker. Sånn sett passer filosofien vår og Oris helt perfekt, ettersom kjeden driftes og ledes av tannleger med samme perspektiv. Vi er nok litt nerdete, og det mener jeg er en positiv egenskap i dette yrket, sier Mørch Aaen.
Det å være del av en større klinikk innebærer et enda bedre behandlingstilbud til pasientene.
Er blitt mer ressurssterke faglig sett
– Vi blir rett og slett mer ressurssterke faglig sett, utdyper Khan.
Etter sammenslåingen har flere behandlere kommet til. Eirik Mørch Aaen går nå på spesialistutdanning i periodonti («tannkjøttspesialist», journ. Anm) ved Universitetet i Bergen, og jobber 1-2 dager i uken under utdanningen. Karianne Treldal kom inn på laget i fjor og sammen ivaretar de tennene til deres pasienter. Mørch Aaen kommer forøvrig tilbake i full stilling etter endt spesialistutdanning.
Alfred Ro fylte 70 år i 2022, og takket nylig av etter over over 35 år som tannlege i Søgne. I hans sted er Nelcy Olsen Barrett kommet til.
– Vi ønsker å tilby kundene alle typer spesialisttannhelsetjenester i Søgne, slik at pasientene våre skal slippe å måtte reise langt for å få utført behandlingen de trenger. Vi i Oris er svært opptatt av det vi kaller «pasientreisen», og vi opplever at nettopp det å kunne tilby et bredere spekter av tannhelsetjenester her i Søgne har bidratt til å gjøre denne reisen enda bedre for våre pasienter.
Pasientreisen
– For mange er en tannbehandling dyrt. I tilfeller pasienter rett og slett ikke har råd til den behandlingen de trenger, er vi behjelpelige med en nedbetalingsplan slik at ingen skal slippe å slite med dårlige tenner fordi de ikke har råd til å betale for behandlingen upfront, sier Sobia Khan.
Hun understreker igjen under viktigheten av at Oris Dental har stort fokus på fag og kompetanse.
– Derfor har vi et eget akademi hvor det kontinuerlig arrangeres kurs for både behandlere og støttepersonell slik at alle i Oris holder seg faglig oppdaterte.
På spørsmål om hvorfor hun bruker kunde og pasient om hverandre smiler Khan og forteller:
– Nettopp dette er kjernen i det vi kaller pasientreisen. I det du setter deg i tannlegestolen er du pasienten vår. Men når du for eksempel bestiller time, ankommer venterommet, slår av en prat med en av oss på vei ut skal du føle deg som en godt ivaretatt kunde. Disse to begrepene overlapper hverandre og vi er ikke redde for å si at vi ønsker både fornøyde pasienter og kunder, avslutter Khan.