Denne høsten tegner elevene i 8. klasse på Tinntjønn og Tangvall skole egne tegneseriestriper. Disse skal stilles ut på Søgne gamle prestegård i desember.
Av Hanne Hellvik
Elevene får god hjelp av tegneserieutviklerne Mattias Dønnestad, Kenneth Iversen og Raymond Haugland. Trioen har holdt kurs for tegneglade barn og tenåringer i over ti år. Denne gangen er temaet “Etter en pandemi, hva nå?”
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Prosjektet vi nå gjør med elevene går ut på å spre litt humor i pandemien. Vi ønsker å se på pandemien med litt andre øyne, nå som det har gått litt tid. Vi har bedt elevene om å skrive ned festlige ting de opplever i post-korona hverdagen. Det kan for eksempel være hvordan det er å gå på en buss under en pandemi. Eller hvordan det var å ha skoleundervisning over teams, sier Haugland.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det var Mardon Brunvatne fra Søgne kunstlag som kom opp med idéen. Dette er sjette kunstprosjekt i rekken som kunstlaget har satt i gang for åttendeklassingene i Søgne. Jul, søppel, psykisk helse, kjønnsidentitet og sosiale medier har tidligere vært temaene. Alle gangene har profesjonelle kunstnere vært involvert og elevenes kunst har blitt stilt ut i etterkant.
Inspirert til å fortsette
Da Fritidsnytt besøker klasse 8C på Tinntjønn skole har Kristoffer Lystrup Lundh allerede skissert en humoristisk tegneseriestripe.
– Det er gøy, sier Lystrup Lundh om oppdraget de som elever har fått.
Aleksander Søberg er også godt i gang med å utvikle sine skisser, og er fornøyd med undervisningen fra de tre tegneserieutviklerne.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Jeg syns det var sykt bra. Vi hadde nok funnet ut av det selv, men det hjelper mye når de er her, sier Søberg.
Både Søberg og Lystrup Lundh er enige om at de vil fortsette med å lage tegneseriestriper også etter at prosjektet er ferdig.
Ikke redde for å komme med ideer
Mattias Dønnestad hjelper entusiastisk noen elever som enda ikke har kommet opp med en idé. Da vi spør han hvordan det er å besøke åttendeklassingene og lære dem om det å lage tegneserier, svarer han:
– Det er kjempegøy. Spesielt i denne klassen har de ikke vært redde for å komme med idéer, og de har humor.
Under første undervisningstime kom klassen nemlig opp med en karater, grunnidé og konflikt som ble brukt i en spalte som Dønnestad og Iversen tegnet, hver for seg. Historien gikk ut på en gutt som ønsket å gå viralt på sosiale medier. Da han filmet en video endte han opp med å bli skadet, noe som faktisk førte til at videoen gikk viralt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Utstilling på Søgne gamle prestegård
Tegneseriespaltene elevene lager stilles ut på Søgne gamle prestegård, fra og med 5. desember. Det å gi barn og unge muligheten til å vise frem tegningene sine, er en del av motivasjonen trioen har hatt når de i flere år har drevet tegneserie-Workshopen fredager på biblioteket i Kristiansand.
– Tegneserie-Workshopen ble til ved at jeg jobbet i en butikk, og det kom innom en del barn og unge som var interesserte i tegneserier. Det fins mye talent der ute, men det de lager blir liggende på barnerommet, sier Haugland som gleder seg til å se mange kreative tegneseriestriper på utstilling i desember.