– Nå er vi i gang. Med Bent Salmaker med på laget skal dette bli bra. Det sier Pål Try som sammen med Svein Frustøl skal bygge ny racingbuss, og hvor Bent Salmaker fra Søgne har fått oppdraget med å trylle frem en smakfull og elegant innredning.
Av Ivar Eidsaa
– Vi kjøpte en buss som vi skulle bruke når Try og Frustøl Motorsport var på tur. Men når Kjetil Nygård som har bygget om bussen mente at vi burde gå for noe enda bedre, ja, da ble det slik, ler Pål Try.
Bussen de nå skal skifte ut ble kjøpt av Setesdal Bilruter, og bussen har i en årrekke gått i rute mellom Kristiansand og Hovden. Alt i alt har den trillet gode 1,5 millioner kilometer opp og ned riksvei 9.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjetil Nygård
Kjetil Nygård gikk sammen med Jan Erik Nordhagen, Raymon Kimestad, Erik Spilling, Thomas Langfeldt, Tore Follerås og Pål Try og ribbet hele bussen. Da kun skallet stod tilbake, startet jobben med å lage soverom, bad med dusj, toalett og vask, kjøkken med innlagt vann, og ikke minst Bent Salmaker gikk i gang med å legge gulvtepper og kledning. Dashbordet fikk ny look. Rallyseter kom på plass der hvor det tidligere hadde stått tradisjonelle busseter.
– Jeg må jo si at resultatet ble bra, meget bra, faktisk, hvor alle har levert, sier Pål Try, som berømmer Bent Vidar Aske som markedsfører seg under navnet Bent Salmaker.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Et godt øye for detaljene
– Han har et øye for detaljene som er noe helt for seg selv, mener Pål Try.
Da arbeidsgjengen var på jakt etter en samarbeidspartner som kunne innrede bussen, innhentet de informasjon om løsninger og fargevalg hos svenske leverandører, noe de aller fleste i racingbransjen har for vane når en ny racingbuss skulle lages til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Men så kjente jeg Bent fra før. Han hadde gjort en flott jobb med båten, og vi var ute og tok en prat. De løsningene han skisserte, var noe helt for seg selv. Når han attpåtil kunne levere til en rimeligere pris og med en kvalitet som ingen andre kunne matche, var jo valget svært enkelt, sier Pål Try.
Kvalitetstepper og nytt dashbord
– Bare se her hvor flott jobb han har gjort, sier Try og viser oss rundt i bussen. Kvalitetstepper på gulvene, med en farge på gulvet og en annen på sidelistene, et dashbord som på alle måter fremstår som noe helt annet enn et tradisjonelt bussdashbord, og seter som er svært gode å sitte i. Try berømmer også fargevalgene som Bent Salmaker foreslo på vegger og tak.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Kjøp av bussen og alt som ble gjort for å oppgradere den i samsvar med de behovene vi hadde, kom på rett i overkant av en halv million kroner, sier Pål Try.
Nå skal gjengen i gang på nytt. Den gamle bussen er solgt til Thomas Voie, et ungt racingtalent fra Kristiansand.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Kjetil er byggesjefen!
– Det er Kjetil Nygård som har stått som byggesjef, humrer Pål Try.
Bussen som Nygård skal i gang med nå, er hans syvende store prosjekt. Tidligere har han bygd om seks busser og en lastebil.
– Jeg har sett frem til å komme i gang, sier Nygård.
– Vi hadde jo en flott buss. Men Kjetil mente at vi måtte gå for noe som var enda bedre. Da ble det slik, sier Try.
Ferdig februar/mars
I slutten av november var arbeidsgjengen i gang med å ribbe alt av innhold. Så kommer jobben med å bygge opp igjen fra scratch. I slutten av februar, begynnelsen av mars, regner Nygård med å være ferdig.
– Da skal busse til Sverige, hvor en leverandør skal gå i gang med å levere teltet som skal stå langsetter hele bussen. Det er her vi oppholder oss og mekker på bilene mellom heatene. Teltet blir på over seks meter, så da har vi godt med bolteplass, sier Kjetil Nygård.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det er artig å se på Kjetil når han går i gang. Når bussen er ribbet innvendig, hopper og freser han rundt med en svær vinkel i hånden, skjærer hull i gulvet til vanntank og septiktank. Deretter går han i gang med å få på plass kjøkken, benker og skap, dusj og toalett og det som skal til. I soveromsavdelingen blir det soveplass til ni personer, humrer Pål Try.
– Kjetil ville ha en buss som hadde færre kjørte kilometer bak seg. Denne nye har gått 500.000 kilometer, en tredjedel av den gamle. Han sa også vi kunne få en enda finere buss, og når Bent Salmaker gjorde det klart at han ønsket å kneppe ytterligere opp noen hakk når det gjaldt fargevalg og løsninger på innredning og det hele, ja, da var ikke valget vanskelig, sier Pål Try.