– Nå er vi i gang for fullt. Dette kommer til å bli en alle tiders racingbuss. Det forteller Pål Try der han sammen med flere andre er i full gang med å omgjøre en gammel rutebuss til en moderne racingbuss som skal brukes når Try og Frustøl Motorsport skal delta i racingløp i inn- og utland.
Av Ivar Eidsaa
– Nå er vi i gang med å fjerne setene. Vi må jobbe godt på. Allerede torsdag (i dag) skal vi vise bussen for Trafikkstasjonen (les, Biltilsynet), sier Pål Try.
For denne kvelden skrus det for harde livet. Det første som ble gjort, var å få montert nytt hengerfeste på bussen, all den tid bussen skal trekke en større henger hvor racingbilene skal stå under transportetappene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En omfattende jobb
Alle setene bortsett fra de fremste seterekkene skal fjernes for å gi plass til det som skal komme i stedet: Kjøkken, sengeavdeling med flere soveplasser, bad med dusj og toalett, vanntank, kloakktank og et helt nytt elektrisk opplegg.
Så om det ikke skulle være nok, skal Bent Salmaker gjøre interiøret så lekkert og funksjonelt som mulig, med nye tepper. De gamle setene skal gjøres om til moderne seter med nye stoffer og logoen til Try og Frustøl Motorsport brodert inn i seterygg og nakkestøtte. Også dashbordet skal bli nytt, alt i moderne farger som står godt til hverandre.
Romjulen går med
Det krever sitt å omgjøre en rutebuss til en moderne rutebuss. På to kvelder skal altså setene ut. Så skal bilen til Trafikkstasjonen i dag. På mandag kommer Sørlandsreklame for å tape igjen de bakerste vinduene, ettersom vinduene ikke skal være synlige.
– I romjulen skal gulvet hvor badet og toalettet skal være senkes, og vi skal også dele av til soverommene. Da rekker vi forhåpentligvis også å legge teppene på gulv og vegger, sier Pål Try.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Tidlig på nyåret skal tankene til vann og kloakk på plass, legger han til.
I begynnelsen av mars skal ombyggingen være ferdig.
– Det er jo ganske utrolig å få til. Da vi holdt på med å bygge om den forrige racingbussen i fjor, var Kjetil Nygård stort sett alene om det bygningsmessige, og med meg som medhjelper og håndlanger. Nå er det fire som holder på, så det skal nok gå. Men likevel, tre måneder på jobben, det står respekt av det, sier Pål Try.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Første oppdrag 7. april
– Med meg på laget blir det fire og en kvart. Så jeg skriver timelister, bestiller mat og har ansvaret for kontordriften. Jeg har allerede sendt av gårde en mail i dag, så det krever sitt, ler Pål Try.
I uke 13 triller Try & Co bussen til Sverige hvor det store teltet skal produseres og monteres. Den 7. april skal bussen ut i sitt første oppdrag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Da skal vi delta på et arrangement sammen med Nye Veier, Trygg Trafikk, Nullvisjonen. Arrangementet heter Trygg Bil, hvor Nye Veier stiller deler av nye E39 i Søgne til disposisjon. Da blir det dragrace, gokart-løp, crosskart og mye mer. Da blir bussen vår en av i alt syv basestasjoner under arrangementet, som politiet, Trygg Trafikk, ambulansen, Mjåvann Dekksenter, Hurtigruta klarglass, Agder Bilskade og Kristiansand Bilforretning.