Olav Eriksen var med på å bygge Varoddbrua i 1954/56. Nå har oldebarna Ole Martin Sørli og Frank Birkeland gjennom sitt selskap Industridykk AS på Mjåvann vært med på å bygge den nye.
Av Ivar Eidsaa
– Han var en tøffing, og en skikkelig grepa kar, rett og slett. Ole Martin Sørli og Frank Birkeland står med det legendariske bildet mellom seg, hvor oldefaren Olav Eriksen balanserer på kablene som forbandt de to tårnene på den gamle Varoddbrua som ble bygget i 1956.
– At han turte!
– Uten sikring, og i rolig tempo, balanserer han avgårde. Den gangen var det ikke snakk om å sikre arbeiderne slik tilfellet er i dag. At han turte!, smiler Ole Martin Sørli og Frank Birkeland.
Olav Eriksen kom fra Østlandet, og fikk etter hvert jobb i Statens vegvesen. Skjønt det å være med og bygge vei, var noe ganske annet enn det han selv hadde planer om.
-Det lå nok i kortene at han skulle bli boende på Østlandet. Men da muligheten bød seg, takket han ja til å bli med i arbeidslaget som på midten av 1950-tallet skulle bygge ny Varoddbru. Familien valgte å bosette seg på Langenes, forteller de to oldebarna.
Hadde høydeskrekk
I over to og et halvt år var Olav med i arbeidsgjengen, og det var en stor dag da broa stod ferdig. Varoddbrua var et mesterstykke hva ingeniørkunst angår. Aldri tidligere var det blitt bygget en slik type bro i Norge.
– Jeg husker ikke oldefar. Han døde da var ganske små, sier Frank Birkeland.
– Det var først da Frank og jeg ble hyret inn for å være med å bygge den nye Varoddbrua at bestemor og bestefar fortalte historien om oldefar, sier Ole Martin Sørli.
– Oldefar var av den gamle skolen. Du skulle gjøre en skikkelig jobb. Du skulle yte før du kunne kreve. Når vi så vet at oldefar hadde høydeskrekk, så er det ekstra imponerende at han var med gjennom hele perioden på to og et halvt år da den gamle Varoddbrua skulle bygges, sier Ole Martin.
Kom tidlig inn
Firmaet Industridykk AS som Frank og Ole Martin driver sammen, har lenge vært med og jobbet under byggingen av den nye broa og ved rivingen av den gamle.
– Vi ble hyret inn av EB Marine ganske tidlig, og har vært med på alt grunnarbeidet som ble gjort under vann da fundamentene til den nye broa skulle lages. Vi har planert bunnen, forskalet og murt fundamentene, som underentreprenør til EB Marine som hadde hovedoppdraget med dette, sier Frank Birkeland.
Industridykk ble etablert i 2015, og firmaet har spesialisert seg på å levere tjenester til entreprenører som gjør oppdrag i maritimt miljø, samt kommuner, bedrifter og andre som skal bygge installasjoner i eller nær vann, eller vedlikeholde slike.
Tre generasjoner har vært med
– Det er en spesiell bransje med tanke på sikkerhet og sertifisering. Vi har hele tiden valgt å gjøre oppdrag for kunder som har en seriøs og omfattende sikkerhetsorientert tilnærming til oppdragene.
– Egentlig er det tre generasjoner i familien som på en eller annen måte har hatt noe med Varoddbrua, gammel som ny, å gjøre. Min tante, Kirsti Stomnås Sørli, jobber for Vinje Industrier som har hatt en helt sentral rolle i å rive den gamle Varoddbrua, så med oldefar som bygget den gamle, og vi som har vært med i forbindelse med den nye, så er ringen på mange måter sluttet, sier Frank Birkeland og Ole Martin Sørli.