– Veøy vokser og har gjort det lenge, det samme er tilfellet for avdelingen i Kristiansand. Rune Slemmen leder en avdeling som kan se tilbake på flere år med vekst. Konseptet med en desentralisert struktur, og en klar målsetting om å være lokalisert nær kunden for å kunne tilby skreddersydde transportløsninger, er årsaken.
Av Ivar Eidsaa
Veøy ble startet for 91 år siden, nærmere bestemt av Kristian Langseth. Sin første bil kjøpte han i 1929. Båtselskapene begynte å gi slipp på sine konsesjoner, og Kristian søkte konsesjon og startet etter hvert Visdalsruten. Det som er blitt et transporteventyr var i gang.
Men de første årene var tunge. Bilene var dårlige. Veistandarden likeså. Kristian måtte supplere med brøyting for å holde hjulene i gang. Trenden snudde. Da krigen kom, telte vognparken en buss, to lastebiler og en liten syvseter.
Etablert på Østlandet og Sørlandet
I flere av tiårene som fulgte var Veøy en lokal og til dels regional transportør. I 1960 dukket Veøy-navnet opp. Visdalsruten slo seg seg samme med andre busselskap. Omfanget økte. Det store omslaget kom på 70-tallet. Linjegods ble etablert i 1973, og Veøy startet med containertrafikk og opprettholdt også driften på flere bussruter.
På 90-tallet etablerte Veøy seg på Østlandet og Sørlandet. Flere godsselskap ble kjøpt opp, blant annet Sørlandsruta her sør. Og slik har det fortsatt. Veøy er i dag et av landets største privateide transportselskaper med nærmere 350 enheter og 480 ansatte, har kontorer 11 steder i Norge; Åndalsnes (hovedadministrasjon), Molde, Ålesund, Oslo, Borgeskogen, Stavanger, Bergen, Orkanger, Trondheim – og i Kristiansand.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Transporttjenester for alle typer kunder
Veøy består av selskapene Veøy AS, Tangvik AS og Veøy Buss AS. Veøy har også eierinteresser i Veøy Møre AS i Ålesund, Øverland Transport og Renovasjon AS i Molde – og Godsterminalen AS i Stavanger. Gjendem Transport AS og Skeivoll Transport AS er innfusjonert i Veøy.
– Mye av årsaken til at Veøy har vokst rimelig bra over mange år, henger sammen med at Veøy er etablert over hele Sør Norge og organisert som vi er, kan vi tilby skreddersydde transportløsninger, hvor vi kan tilby transporttjenester for lokale og regionale bedrifter i dere lokalmiljø, til større bedrifter som har behov for komplekse transportløsninger, sier Rune Slemmen.
Tett oppfølging
– Så driver på det jeg vil beskrive som den gamle og gode måten å drive på, med tett oppfølging av den enkelte kunde, hvor vi raskt kan gjøre tilpasninger når det er nødvendig, legger Slemmen til.
Nettopp evnen til raskt å omstille seg, har vist seg som et viktig konkurransefortrinn. Som da Veøy foresto mye av transporten for Schenker. Men da Schenker la om og valgte andre løsninger, stod Veøy tilnærmet på bar bakke. Tre hundre millioner kroner av en omsetning på 380 forsvant over natten.
Så hva gjør man da? En svært fremoverlent organisasjon gjorde en kjempejobb med å skaffe nye oppdrag. Det å ha tatt godt vare på kundene gjennom mange år, gav også en effekt. Flere bedrifter valgte, da det ble kjent at Schenker sa opp avtalen med Veøy, å ta kontakt med Veøy direkte for å fortelle at de ønsket at Veøy skulle fortsette å være selskapets transportør. Deriblant Norsk Medisinaldepot og Apotek1-kjeden.
Størst på medisintransport
– I dag er vi Norges største transportør av medisiner til apotek, og har en egen dedikert organisasjon for denne typen leveranser. Vi leverer fast til over 350 apotek og har ukentlige ruter fra Rørvik til Lindesnes, hvor vi har cirka 1.450 leveringer i uken, og totalt 2.000 paller per uke, sier Slemmen.
– Vi har også all distribusjon til de 40 Rema-butikkene på Agder, har daglige avganger til samtlige avdelinger, og dekker Norge via egne ruter, og tilbyr langtransport med både åpne biler og termo-biler. Veøy har også faste rutebiler til Bergen flere ganger i uken, og daglige avganger til og fra Stavanger og Oslo, sier Slemmen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Til Mjåvann
Veøy i Kristiansand har også transport av maskiner, renovasjonskjøring, krokbiler, liftdumpere, maskintraller, kapell-tralle og flakbiler, samt kranbiler med rekkevidde på inntil 92 T/M og sidelaster for containertransport.
Avdelingen i Kristiansand kan se tilbake på en pen vekst over flere år. Selskapet holdt tidligere til på Dalane, men var i akutt beit for større lokaler og slo til da anlegget til Nettbuss på Mjåvann ble ledig.
– På Mjåvann har vi bygd en større terminal og vi omsetter i dag for rundt en 1,4 millioner kroner i uken, eller godt over 70 millioner kroner i året, sier Slemmen.
Stor kompetanse
Rune Slemmen streker kraftig under at veksten som Veøy har hatt her sør, er et resultat av mange faktorer: En svært serviceminded stab som evner å se løsninger, ansatte med svært god kompetanse, blant annet i å utvikle IT-løsninger som bidrar til høy effektivitet og lite feil, og ikke minst at de ansatte klarer å få til en god drift av bilene, og en flott stab med sjåfører som virkelig kan sitt fag.
– En god bildrift er svært sentralt. Derfor prøver vi å bytte biler etter en treårs syklus. Materiellet skal være tipp topp. Det gir få problemer og tilnærmet null driftsstans. Jeg er stolt over å arbeide i en bedrift hvor de ansatte så til de grader er innstilt på å bidra i forhold til hverandre, sier Rune Slemmen.