– Det er gøy. Jeg har lært å lage styringsprogram til en robot som skal løse ulike oppgaver. Engasjementet er stort hos 12 år gamle Martin. Han er en av flere som i vinter har vært med når Kodeklubben og Søgne Ungdomslag har invitert datainteresserte ungdommer til det som en uforstående fremstår som avansert robotprogrammering.
Av Ivar Eidsaa
– Det gjelder å finne på nye oppgaver som gjør at deltakerne kan lære noe nytt hver gang, smiler Frank Olav Karlsen, en av initiativtakerne til Kodeklubben som hver uke inviterer til treff på Heimklang.
– Vi har til tross for corona, hatt mulighet til nå holde på til nå uten stopp. Siden andre aktiviteter på Heimklang har vært vanskelig å gjennomføre i tråd med smittevernreglene, har dette tilbudet vært et av ytterst få som har vært mulig å invitere til for barn og unge, fremholder Karlsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
To grupper
– Kodeklubben er å anse som en fast aktivitet og ikke et arrangement. Da følger vi samme regler som for fotball og håndball, hvor aktivitet kan gjennomføres dersom avstandsreglene på en meter ivaretas, legger han til.
Siden det ikke har vært gjennomført andre aktiviteter på Heimklang gjennom pandemiperioden, har Kodeklubbens deltakere blitt delt i to, hvor ungdomsskoleelevene har vært med den ene uken, og barneskoleelevene den andre. Dermed har åtte elever vært med hver uke, i tillegg til to voksne, slik at også når det gjelder antall som kan samles, har smittevernreglene blitt ivaretatt.
Robotstyring
I denne perioden har deltakerne jobbet med robotstyring med Lego Mindstorms. Frank Olav Karlsen forteller at man har fokusert på å gjøre oppgavene så samfunnsrelaterte som mulig, og hva har da vel vært bedre enn å se på en maskin for kildesortering?
– Vi startet med utgangspunkt i sorteringsmaskinen til Haraldrudanlegge som er verdens største optiske sorteringsanlegg. Vi har plukket ut den delen av anlegges som sorterer avfall basert på optisk lesing av farge. Dette fordi i Oslo så kaster husholdningene søppel i poser med ulike farge avhengig av om det er plast, metall, matavfall eller vanlig avfall. Dette har vi gjenskapt i en Lego-robot som kan programmeres til å fungerer på samme måte, sier Karlsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bruker legoklosser
– Det vi har gjort, er å lage programmet slik at våre roboter kan gjøre det samme. Så har vi kjørt legoklosser gjennom «anlegget», og det var gøy å se at det fungerte slik at blå klosser ble sortert for seg, grønne for seg og røde for seg, sier Martin Karlsen engasjert.
På Kodeklubben har deltakerne først utført oppgaven ved å bruke Lego sitt eget programmeringsverktøy. Etterpå har de kodet den samme oppgaven ved bruk av MicroPython.
Frank Olav Karlsen beskriver det hele som målrettet læring.
– MicroPython er et profesjonelt dataprogrammeringsspråk som brukes i PC-programmer og som i industri og ulike offshorenæringer. Deltakerne får god erfaring som de kan ta med seg videre i utdanningsløpet og kanskje også i arbeidslivet for dem som velger en yrkesvei som ligger i samme gate, sier Karlsen.
Et unikt tilbud
Det stopper ikke der. Kompetansen deltakerne får i dataprogrammering gjør at de også får andre oppgaver å løse, og som en skikkelig gulrot er planen å ha tre lag til høsten og reise til Grimstad og Universitetet i Agders avdeling der, og konkurrere mot andre skoler som har hatt dette som del av undervisningen eller andre «private» lag.
Tilbudet som Kodeklubben gir, er rimelig unikt. Karlsen forteller at de har undersøkt en god del, og det viser seg at det er ingen andre som tilbyr det samme som det Kodeklubben gjør.
– Tilbudet har vært interessant for mange. Vi har deltakere fra både Mandal, Lillesand, Høvåg, Kristiansand, Greipstad og Søgne. Mange av dem har vært på kursene vi har invitert til tidligere, forklarer han.
– Fellesnevneren er at dette er barn og unge som er interessert i teknologi og programmering, og det fine er at man trenger ikke å være «ekspert» på forhånd for å delta. Deltakerne får den undervisningen som skal til slik at utbyttet blir stort for alle. Dette er et tilbud som er åpent for alle som ønsker det. Her er utgangspunktet at alle er likeverdige og at alle skal fullføre. Skal man få unge til å være med på en skoleundervisning på fritiden, må det de lærer være gøy og noe som engasjerer dem, understreker Karlsen.
– For å kunne utvide tilbudet som Søgne Ungdomslag tilbyr gjennom kodeklubben ønsker vi flere voksne som har lyst til å være med. Spesielt på barneskolenivå (6. og 7. klasse). Blir vi nok voksne kan vi kjøre flere samtidige kurs for ulike målgrupper og alderstrinn. Interesserte kan ta kontakt med Frank Olav Karlsen på epost frank@kvernstien.no, sier Karlsen.