Villy Dyrskog i Søgne eier noe så sjelden som en Zündapp KS750 1942-modell, en motorsykkel med sidevogn. Zündapp produserte motorsykler fra 1921 til 1984.
Av Ivar Eidsaa
– Jeg ble tipset om at det var en kar i Tønsberg som eide en sykkel av denne typen. Jeg hadde en fransk sykkel med sidevogn, og vi hadde nettopp kjøpt hus i Søgne. Jeg falt for sykkelen, og valgte å selge den franske, for å kunne ha råd til å kjøpe denne, forklarer Villy Dyrskog.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sykkelen var kjørbar, men var likevel preget av tidens tann. Dyrskog gikk i gang med å restaurere sykkelen. Noen deler fikk han tak i hos andre i miljøet, og der det var vanskelig å få tak i nye deler, valgte han likegodt å produsere dem i sitt eget maskineringsverksted i kjelleretasjen på garasjen. Etter en tid var han i mål.
Forut for sin tid
Dyrskog forteller det er mye med sykkelen som appellerer.
– Det er teknikken, måten den er bygd opp på. Den er teknisk avansert. Den har høy- og lavserie, det er revers, det er drift på sidevognshjulet med sperre, hydrauliske bremser bak og på sidevognshjulet, og dette var den første sidevognproduserte motorsykkelen som kom med denne løsningen. Den kan også kjøres i ulendt terreng, og tåler å bli kjørt i helninger på inntil 45 grader, sier Dyrskog.
– Så produsenten var forut for sin tid, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sykkelen er mye i bruk.Brukes mye
– Sykkelen er artig å bruke, og jeg har brukt den mye, og har kjørt en 38.000 kilometer siden jeg fikk den. Så den triller noen kilometer i løpet av året. Motoren er på 750 ccm og har 26 HK, så det triller greit av gårde langs landeveien. Toppfarten er opp mot 100 km/t og det blir en mer behagelig tur i rundt en 80 km/t, smiler han.
Sykkelen til Villy Dyrskog er sjelden. Da tyskerne invaderte Norge, var KS750-modellen mye i bruk her oppe, fordi den var så sterk og hvor man kunne komme seg frem i ulendt terreng.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lansert i 1921
Den første Zündapp-modell var Z22, som ble lansert i 1921. Den var enkel og pålitelig, og ble produsert i et stort antall. Zündapps første tunge motorsykkel kom i 1933 med K-serien, som blant annet var utstyrt med et lukket motorrom, som var svært uvanlig på den tiden. «K»en i modellnavnet stod for «Kardanantrieb», som antydet at modellene var utstyrt med «lukket» drivaksel. Serien inkluderte modeller fra 200 til 800 ccm, og var en stor suksess. K-serien bidro til å øke Zündapps markedsandel på hjemmemarkedet Tyskland fra fem prosent i 1931 til 18 prosent i 1937. I 1940 og i årene som fulgte, produserte Zündapp mer enn 18.000 eksemplarer av KS750, for den tyske krigsmaskinen. Sykkelen er tung og veier 456 kilo.
– Det er i dag cirka 100 eksemplarer av sykkelen i Norge, sier Dyrskog.
Etter andre verdenskrig skiftet selskapet gradvis fokus over på mindre maskiner, som for eksempel scooteren «Bella», og den siste tunge motorsykkelen ble lansert i 1951 med navnet KS601, utstyrt med en 597 ccm tosylindret motor.
Bildetekster:
Bilde nr. 109:
Bilde nr. 113:
Bilde nr. 112: