– Vi skal gå gjennom planene på nytt og se om noe har endret seg. Finner vi at så er tilfellet, kan Ytre ringvei fra Varoddbroa til Breimyr bli bygget raskere enn først antatt.
Av Ivar Eidsaa
Harald J. Solvik, utbyggingssjef for E39 i Nye Veier AS, var klar i sin tale da han var invitert til et frokostmtøe i Næringsforeningen Kristiansandregionen fredag formiddag.
– Vi skal se på samfunnsnytten på nytt, lovet han.
Tre tunneler
I det oppdraget som Nye Veier AS har fått av Storting og regjering, ligger det i planene inne en ny ringvei fra Varoddbroa til Breimyr, der hvor Shellstasjonene på Fidjane ligger i dag. I planene som tidligere er blitt presentert for Ytre ringvei, skal veien gå i tunnel fra Varoddbroa til Nede Lund/Eg hvor veien blir lagt i dagen, videre i tunnel til Krossen/Dalene ved riksvei 9 med et toplanskryss i dagen, og deretter i ny tunnel til Breimyr/Hellemyr på E39.
Har vi regnet riktig?
Tidligere har Nye Veier konkludert med at samfunnsnytten med en slik vei er for liten til at den fikk topprioritet når Nye Veier konkluderte med at ny E39 fra Kristiansand og vestover skulle bygges først.
På møtet fortalte Solvik at Nye Veier i sommer på nytt skal regne på nytteverdien av en slik vei.
– Spørsmålet vi skal se på, er om vi har regnet riktig, om vi har fått med alle viktige faktorer, sa Solvik.
Nye momenter
– Et forhold vi vil vektlegge er ulempen i anleggsperioden når nytt kryss i Gartnerløkka og ny bro fra Gartnerløkka og vestover skal bygges. Her kan det være momenter som gjør at dette prosjektet får økt prioritet. Vi har fanget opp at det kan være forhold vi ikke har tatt med og har tro på at vi kan få redusert differansen kostnad/nytte, fremholdt Solvik.
Han presiserte at samfunnsnytten vurderes utfra flere og andre kriterier, og nevnte i så måte både redusert reisetid og færre ulykker.