– Trafikantene skal ha en trygg reise hjem til familien når vinteren kommer, og de kan være sikre på at de kommer frem til riktig tid selv om det snør. Nye Veier og vår entreprenør Risa skal sørge for at veiene er åpne, riktig saltet og brøytet gjennom juleperioden. Nye systemer med sensorer bestemmer når og hvor det skal saltes. Dette er helt nytt i norsk sammenheng, og fremtiden for vedlikehold av veier på vinteren.
Av Nye Veier
Det sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.
Status på veiene følges enklest via mediene og veitrafikksentralen.
Risa og Nye Veier har en viktig oppfordring til trafikantene:
|
Entreprenøren Risa skal salte og brøyte flere viktige motorveier for Nye Veier: E18 gjennom deler av Agder fra Tvedestrand til Arendal, E18 gjennom Telemark fra Rugtvedt til Dørdal og E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet. Nye Veier drifter cirka 80 kilometer med motorvei sammen med Risa AS. De vant anbudskonkurransen, som har en kostnadsramme på 500 millioner kroner. I løpet av fem år kan driftsentreprenøren få ansvaret for 125 kilometer med motorvei.
Nå kan jula starte og snøen komme for Risa og Nye Veier har gjort de nødvendige forberedelsene for vinteren. De neste månedene er de mest krevende for drift og vedlikehold av motorveier. Brøyting, salting og vedlikeholdet styres med avanserte sensorer og systemer. I tillegg kommer den viktige erfaringen fra mannskapet i brøytebilene.
– Menneskelig erfaring og sensorer skal sikre at reisen blir trygg for trafikantene og kostnadene lavere for fellesskapet. Det er sikkerheten og nytten for trafikanten, som bestemmer når og hva som skal vedlikeholdes. Resultatet er at veiene er mer åpne og lavere kostnader for driften, forklarer Hobbesland.
Risa skal drifte Nye Veiers motorveier.
|
Nye Veiers mål for driften av veiene:
|