– Dette er en milepæl for Sørlandet, virkelig. Veien er med på å binde Sørlandet sammen, og vi har fått BETYDELIG tryggere veier. Åpningen i dag markerer at det mange har jobbet for i mange, mange år, nå er en realitet.
Av Ivar Eidsaa
Det fremholder Mette Gundersen, statssekretær i Samferdselsdepartementet og fylkesordfører på Agder, Arne Thomassen, etter at ny E39 fra Mandal til Døle bro på toppen av Trybakkene offisielt ble åpnet onsdag ettermiddag.
Se Nye Veiers video fra åpningen her:
Ny E 39 i Mandal åpnet – YouTube
For det er ingen overdrivelse når Mette Gundersen fremholder at dette har det vært jobbet for i svært mange år.
– Allerede på 1970-tallet startet arbeidet med å få bygget ny E39. I dag markerer vi at en svært viktig og ulykkesbelastet veistrekning kan byttes ut med en moderne og trafikksikker vei, sier Gundersen til Fritidsnytt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mange ulykker
– Gamle E39 har vært en strekning med mye ulykker. Samtidig er veien med på å utvikle Agder. Vi blir bundet tettere sammen. Vi får et felles bo- og arbeidsmarked, noe som er kjempeviktig. Dette er en milepæl, ja, men også en viktig investering for fremtiden, sier Arne Thomassen.
Mette Gundersen kan ikke få understreket nok hvor viktig det ustrakte samarbeidet som har vært fra alle aktører og hele landsdelen har vært for å få dette til.
– Mange har jobbet lenge for å få dette til, sier Gundersen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Betyr mye for mange
– Jeg husker de mange som reiste til Oslo for å gå i demonstrasjonstog for å markere viktigheten av å få ny hovedfartsvei på Sørlandet. Biskopen, næringslivsledere, alle ordførerne og mange flere demonstrerte for å få en bedre stamvei. Veiene på Sørlandet var elendig. Det var mange ulykker, og fremkommeligheten var utfordrende når værgudene vinterstid slo til. Alle aktørene har jobbet sammen uansett hvilken politisk bakgrunn og parti, sier Gundersen.
Hun streker også under at den nye veien betyr mye for helt vanlige folk. Lastebilsjåfører kan få levert varene sine når de skal raskere og tryggere.
– Ambulansene kommer raskere frem til sykehuset, og man slipper å sitte med hjertet i halsen når deres nærmeste er på veien. Det handler om folk og det handler om samfunnsbygging, sier Gundersen.
Stor ringvirkninger
Byggingen av den nye E39 har hatt store ringvirkninger. En av bedriftene som har vært tungt inne, har vært TT Anlegg.
– Dette har vært en stor jobb for vårt vedkommende, en jobb til et par hundre millioner kroner, sier Eirik Spilling fra TT Anlegg.
TT Anlegg har vært med helt siden 2018 gjennom både tilbudsfasen og regulering. Av en stab på rundt en 300 mann i TT Anlegg, har rundt en 50 vært engasjert med massetransport og andre oppgaver i forbindelse med veibyggingen.
– Det gjenstår litt arbeid på sidene av veien før vi er ferdig her, og så kommer det neste store prosjektet som blir parsellen fra Mandal til Lyngdal, så vi vil være godt engasjert med nye E39 i årene som kommer, sier Eirik Spilling, om veistrekningen som er planlagt ferdig i 2026.
– Gjennomføringen har vært god, vi er jo tross alt ferdig seks måneder før tiden, smiler Eirik Spilling.
Artikkelen fortsetter under bildet.
140.000 tonn asfalt
En annen aktør som har vært tungt inne i prosjektet, er Velde.
– Vi har lagt omkring 140.000 tonn med asfalt på prosjektet, opplyser Bjarne Nøding i Velde.
– Jobben har vært stor, tilsvarende ett års produksjon, som dermed kommer på toppen av de andre oppdragene vi er engasjert i, for AF-gruppen, Statens vegvesen og andre entreprenører. På det meste var 65 mann engasjert, sier Nøding.
Velde etablerte seg på Sørlandet i 2019, etter å ha kjøpt avdelingen til Skanska på Gismerøya i Mandal.
Mette Gundersen har klippet snoren. Den nye E39-strekningen mellom Mandal og Døle bru er formelt blitt åpnet.