Om gode fire måneder starter arbeidet med å bygge ny E39 fra Fidjane/Breimyr og vestover. Går det som lokale og regionale entreprenører håper på, kan så mye som noe over en milliard av kontraktssummen på fire milliarder tilfalle lokale leverandører.
Av Ivar Eidsaa
Det var en spent forsamling som hadde møtt frem til orienteringen som Harald J. Solvik, utbyggingssjef for E39 i Nye Veier AS, holdt i lokalene til Næringsforeningen Kristiansandregionen fredag formiddag.
– Om en uke fra i dag, har de bedriftene som er blitt prekvalifisert frist til å levere sine tilbud. 6. juli foretar vi valg av leverandør som skal konkretisere alle detaljer. 15. august velger vi entreprenør, og 5. oktober signeres kontrakten. Byggestart vil skjer umiddelbart etterpå, forklarte Harald J. Solvik.
Syv bruer – fem tuneller
Strekningen som da skal bygges ut, er fra Shellstasjonene på Fidjane og til Døle bru på grensen mellom Søgne og Mandal, eller ved krysset E39 og inn til Holum, for de som ikke vet hvor Døle bru ligger.
Det skal bygges en firefelts motorvei med 110 km/t fartsgrense som omfatter syv bruer fra 40-520 meter, fem tuneller, fra 370 til 4.000 meter, tre planfrie kryss, samt en rekke andre konstruksjoner.
Det vil dryppe lokalt
Mange av de fremmøtte kom fra anleggs- og entreprenørbransjen og var selvsagt spente på om de ville få oppdrag i forbindelse med utbyggingen. Det kunne Harald J. Solvik bekrefte.
Taller fra andre Nye Veier-prosjekter viser at opp mot 30 prosent av entreprisekostnaden tilfaller lokale/regionale leverandører og entreprenører (UE).
Utbyggingen av E18 mellom Kristiansand og Grimstad i perioden 2006-2009 viste det samme: 33 prosent av omsetningen tilfalt lokale og regionale leverandører og entreprenører. Kontraktssummen var 3,3 milliarder kroner, men ble overskredet. Godt over en milliard kroner tilfalt dermed entreprenører og leverandører med base på Sørlandet.
Mange har vært usikre
Solvik nevnte også at de fem entreprenørbedriftene som er prekvalifiserte, vil alle mer eller mindre benytte lokale og regionale leverandører. Med en kontraktssum på fire milliarder kroner lagt til grunn, vil lokale og regionale leverandører få oppdrag på over 1,2 milliarder, forutsatt samme prosentvise andel på rundt 30 prosent.
Oskar Åsen, regionsjef i Region Sørvest hos Maskinentreprenørenes Forbund, MEF, sier dette er en gledelig utvikling.
Han fortalte at underveis i planleggingen har nemlig flere, også MEF og MEF`s medlemmer, vært usikre på hva lokale og regionale leverandører kunne forvente av oppdrag, ettersom flere av de prekvalifiserte leverandørene er utenlandske.
Her er litt av det andre som kom frem:
Byggingen av ny E39 fra Kristiansand til Søgne/Mandal grense skal starte på Grauthelleren. Kjører man fra Kristiansand mot Søgne, skal ny E39 gå inn til venstre over den store rasteplassen på venstre side. Her skal det bygges et toplanskryss. Den lille tjønna som er der i dag blir fylt igjen.
Veien fortsetter videre i ny trasé til Volleberg, går inn i en fire kilometer lang tunnel ved Monan, kommer ut rett før Lohnelier, hvor det også kommer et toplanskryss, og fortsetter i trasé som ligger lengre vest enn der dagens E39 går.
Videre skal det bygges bro over Trysfjorden. Om det blir en bro med to kjørefelt hver vei, eller en bro med i alt fire kjørefelt her, er enda ikke bestemt.
Denne filmen viser hele strekningen Kristiansand vest til grensen mellom Søgne/Mandal:
Denne filmen viser Trysfjord-brua. Generelt sagt kan man si det blir som Varoddbrua, bare dobbelt så bred på grunn av firefelt:
https://www.youtube.com/watch?v=XHOazzm_LZQ&feature=youtu.be