Her setter Stein Hovdekleiv den siste støpen på Trysfjordbrua som nå fremstår som et sammenhengende brolegeme. Dermed møtes vest og øst i Søgne!
Av Ivar Eidsaa
Se stort bildegalleri for hvordan broen er blitt bygget mot slutten av artikkelen.
– Dette er en gledens dag. Endelig er vi der. Det var mye smil å se da Nye Veier og AF-gruppen hadde invitert et samlet pressekorps til Trysfjordbrua for å overvære at den siste støpen ble lagt, noe som innebærer at dekket nå er lagt, og
– Det har vært et fint prosjekt å jobbe på, sier Stein Hovdekleiv som bor på Fevik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi er en fire-seks på teamet, litt vind har det vært, og på de dagene hvor det har blåst en 14-15 sekundmeter eller mer, har vi måtte gjøre andre arbeidsoppgave enn å støpe, men stort sett har det gått bra, smiler han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det største vi noensinne har bygget
Litt spesielt er det også at det er entreprenørbedriften Kruse Smith med base i Kristiansand som har bygget Trysfjordbrua, og det var en stolt avdelingsleder som med selvsyn kunne se at den siste støpen ble lagt.
– Trysfjordbrua er den største enkeltkonstruksjonen Kruse Smith noensinne har bygget, og det er selvsagt ekstra gøy at det skjer i vårt hjemmeområde. Det er mange ansatte i Kruse Smith som kjenner på en stolthet over å ha vært med på dette gigantprosjektet. Det sier Finn-Erik Espegren, avdelingsleder konstruksjon i Kruse Smith Anlegg.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Trysfjordbrua har vært viktig for fremdriften av hele prosjektet. Nå som sammenstøpingen skjer i henhold til planen, er dette noe vi er veldig godt fornøyde med, sier Fredrik Sprang og Olav Groven, delprosjektledere for AF Gruppen.
Lokale ringvirkninger til 120 millioner
Ringvirkningene for lokalt og regionalt næringsliv har vært store under byggeprosessen.
– Et prosjekt som Trysfjordbruabetyr mye for lokalt næringsliv. For å kunne bygge denne brua har vi kjøpt overnatting, mat, stål og betong fra lokale leverandører for nær 120 millioner kroner, sier Finn-Erik Espegren i Kruse Smith Anlegg.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det skal bygges mange flere broer i området i tiden som kommer, og vi er klare til å fortsette, smiler han.
Byggemetoden er ny og revolusjonerende. Trysfjordbrua er en fritt frembygg-bro, som er en metode for bygging av broer hvor en bygger en fri utkragerut fra en fast ende. Broen bærer seg selv i uferdig stand.
Bygget etter en digital modell
Broen er blitt støpt i forskalingsvogner fra tårnene i øst og vest og i seksjoner på opptil fem meter på hver side. Når en seksjon er blitt ferdig, er vognene blitt skjøvet videre.
Også når det gjelder selve planleggingen, fremstår Trysfjordbrua som et banebrytende prosjekt.
– Bruer av denne typen bygges typisk etter rundt 150 konstruksjonstegninger. Trysfjordbrua er bygget etter en digital modell. Dette er en banebrytende milepæl for hvordan bruer kan prosjekteres og bygges. Vi i Norconsult er stolte av å ha levert prosjektering av en av de største bruene i verden bygget etter digital modell i alle ledd, sier Rune Blågestad, prosjektdirektør i Norconsult.
Dette er Trysfjorbrua:
Byggemetode: Fritt-frem bru
Lengde: 537 meter. Avstand mellom brutårnene er 260 meter. Trysfjordbruablir en av de største bruene i Norge bygget etter fritt-frem metoden, og den er helt i øvre sjikt av hvor langt det er mulig å bygge en slik bru.
Høyde: 64 moh i vest og 60 moh i øst
Bredde: 24 meter
Byggetid: September 2019 –Juni 2022
Arbeidstimer: Samlet antall årsverk på ferdigstilling beregnes til ca 130.
Mengde betong: 17 936 m3 (tilsvarer ca. 2 242 betongbiler)
Mengde armering: 4 000 tonn (omregnet til 12 mm armeringsjern tilsvarer det tre ganger Lindesnes -Nordkapp)
Artikkelen fortsetter under bildet.
Dette er tårnene på Trysfjordbrua:
57 og 61 meter høye med tårnhodet
Støpt med kontinuerlig glidestøp
Ferdig støpt til jul 2019
Trapper inne i begge tårnene
150 tonn armering er gått med.
500 kubikk betong er også gått med, tilsvarende cirka 70 betongbiler
Trysfjordbrua er en del av nye E39 fra Fidje i Kristiansand til Døle bru og som omfatter:
19 km 4-felts motorvei 110km/t
3 planskilte kryssområder –Grauthelleren, Monan og Lohnelier
6,5 km tunnel –to løp –totalt 13 km. Søgnetunnelen er lengste tunnel på 4 km.
46 konstruksjoner –lengste bro 537 meter
Totalt beregnes det at det vil gå med 2,8 millioner timeverk for å bygge strekningen
400 personer er totalt vært inne, og cirka 50 funksjonærer
Syv prosent av arbeidsstokken har vært/er lærlinger
Se byggingen av Trysfjordbrua i bilder: