I høst må det komme en avklaring på om det kommer ny adkomstvei inn til Mjåvann industriområde i Songdalen.
Av Ivar Eidsaa
Fra mange hold er det blitt fremmet et sterkt ønske om at det bygges ny adkomstvei til Mjåvann industriområde samtidig som bygges ny E39 fra Grauthelleren/Fidjane og videre vestover.
– I planene for byggingen av ny E39 ligger det en opsjon som entreprenør kan benytte seg av, om å bygge ny vei til Mjåvann samtidig som arbeidene med ny E39 påbegynnes i høst, sier Harald J. Solvik, utbyggingssjef for E39 i Nye Veier AS.
Prisen kan bli lavere
– Bygges ny adkomstvei til Mjåvann samtidig med at byggingen av ny E39 tar til, kan prisen bli lavere enn om ny adkomstvei bygges separat. Skal denne veien komme, må den finansieres av Vest Agder fylkeskommune, og/eller kommunene Songdalen og Kristiansand. Dette har vi en god dialog på, og vi venter spent på hva prisen for en slik vei vil bli, sier Solvik.
Opsjonen utløper i høst
– Vi har satt en frist på å utløse opsjonen nå i høst. Dersom fylkeskommunen og kommunene bekrefter at finansieringen er i orden. Dersom finansieringen er på plass, vil det komme en ekstra bro inn til området, en tofelts vei videre inn i området, og ny adkomstvei vil komme ut der Bertel O. Steen holder til i dag, sier Solvik.
Skulle veien vært bygget separat, ville en ny adkomstvei koste mellom 80 og 100 millioner kroner. Dersom veien bygges samtidig som ny E39 kan prisen falle en del, uten at Solvik vil tallfeste hvor mye helt spesifikt.
Deponi
– Vi håper entreprenøren som skal bygge ny E39 ser gevinsten av en slik vei. Den kan brukes som adkomst til anleggsområdet, og det kan deponeres steinmasse der midlertidig mens ny E39 bygges.
Innen i høst må fylkeskommunen, Songdalen og Kristiansand finne ut av finansieringen av dette området, skal atkomsten bygges samtidig som arbeidet med å anlegge ny E39 finner sted. Arbeidene på ny E39 begynner i høst, nærmere bestemt i oktober.